» Blog

6 rzeczy, które warto sprawdzić przed zakupem hostingu

01.02.2016

W jaki sposób podejść do zakupu hostingu, aby nie narobić sobie dodatkowych problemów? Przede wszystkim należy znać wymagania naszej witryny, oraz skorzystać z okresu testowego, jaki oferuje dostawca. W niniejszym artykule opiszemy co należy wiedzieć o swojej witrynie przed zakupem usługi hostingowej, oraz w jaki sposób się tego dowiedzieć.

Interpretery języków skryptowych

Współczesne witryny internetowe wykorzystują języki skryptowe do wyświetlania, oraz zarządzania treściami na stronie. Najpopularniejszym językiem jest PHP, drugim w kolejności PythonASP. Ten pierwszy jest obsługiwany przez praktycznie każdy hosting, a pozostałe wymagają albo specjalistycznego hostingu, albo serwera VPS lub dedykowanego.

Język skryptowy to nie wszystko, będziemy jeszcze potrzebować konkretnej wersji lub zakresu wersji. Nowoczesne języki są rozwijane, a wraz z rozwojem oferują nowe możliwości, często też następuje rezygnacja z poprzednich rozwiązań na rzecz nowych. Należy więc uwzględnić także kompatybilność wersji z naszą witryną, która może nie działać np. z wersjami PHP wyższymi niż 5.2, lub wymagać wersji 7, która nie jest obsługiwana przez naszego dostawcę.

Uwaga! Zawsze warto korzystać z najwyższej wersji, którą obsługuje nasza witryna. Wersje z czasem tracą wsparcie twórców języka, a więc i poprawki bezpieczeństwa. Przy wyborze usługodawcy warto sprawdzić, jak szybko obsługuje on nowe wersje języka, które są wydawane.

Biblioteki i rozszerzenia

Języki skryptowe zawierają dodatki, których do poprawnego działania potrzebują czasami witryny internetowe. Brak takiego dodatku, spowoduje, że nasza witryna lub jej część po prostu nie będą działać. Tak samo jak w przypadku interpretera języka skryptowego, należy sprawdzić wersję biblioteki, które potrzebujemy i używać w miarę możliwości najnowszej.

Zapotrzebowanie na przestrzeń dyskową

Powierzchnię dyskową sprawdzić stosunkowo łatwo, będzie to powierzchnia wszystkich:

  • plików zgromadzonych na koncie FTP
  • skrzynek pocztowych (czasami — tak jak u nas — jest dostęp do skrzynek przez FTP, a więc nie jest doliczany dodatkowo)
  • baz danych

Pamiętamy, że wraz z rozwojem witryny lub firmy, będziemy potrzebowali więcej powierzchni dyskowej. Przekroczenie limitu powierzchni dyskowej może spowodować brak możliwości korzystania ze skrzynek pocztowych i/lub nawet niedziałanie witryny internetowej. Warto więc mieć stosowny zapas powierzchni.

Przestrzegamy też przed ofertami nielimitowanej powierzchni. Zazwyczaj jest to sztuczka marketingowa, a przestrzeń nie jest gwarantowana w każdej chwili i obwarowana pewnymi zasadami (np. dzienny przyrost powierzchni).

Zapotrzebowanie na transfer

Jeżeli nasza witryna już działa, a chcemy zmienić dostawcę, z pewnością dysponujemy statystykami zużycia transferu. Jeżeli nie, z pomocą przyjdzie nam kalkulator wielkości witryny. Uzyskaną wartość z pola "Bytes In" należy przemnożyć przez ilość spodziewanych gości w miesiącu, oraz średnią ilość podstron przez nich odwiedzonych. Jeżeli nasza witryna zawiera galerię zdjęć lub możliwość pobrania plików multimedialnych, należy także uwzględnić szacowaną ilość pobrań.

Zużycie transferu łatwo zaoszczędzić, dodając witrynę do bezpłatnej usługi CloudFlare. Usługa ta oferuje cache plików statycznych, dzięki któremu odwiedzający nie pobierają ich bezpośrednio od nas a przez pośrednika, jakim jest usługa.

Podobnie jak w przypadku powierzchni dyskowej przestrzegamy przed ofertami transferu bez limitu. Każde łącze ma swoją przepustowość i lepiej mieć ją zagwarantowaną. Jeżeli nasza witryna potrzebuje dużo transferu, prędzej czy później będziemy mieli problem z wyegzekwowaniem obietnicy przez dostawcę.

Zapotrzebowanie na procesor, pamięć RAM i pozostałe zasoby

Jeżeli nasza witryna jest bardzo popularna, lub mniej popularna, ale bardzo zasobożerna, lepiej od razu zdecydować się na serwer VPS lub nawet serwer dedykowany. Jeżeli posiadamy zwykłą witrynę, np. firmową i do kilkunastu tysięcy odwiedzających w miesiącu, absolutnie nie będzie żadnego problemu z dostępności usługi.

Okres testowy

Każdy porządny dostawca usługi oferuje okres testowy, w trakcie którego można bezpłatnie przetestować usługę. Zazwyczaj ten okres wynosi 7-14 dni. Większość dostawców, w tym my, nie wymaga żadnych opłat czy umów, aby przetestować usługę. My przyjeliśmy zasadę, że aby zrezygnować z usługi w okresie testowym, nie trzeba niczego robić. Brak opłaty oznacza, że nie są Państwo zainteresowani usługą i nie robimy absolutnie żadnych problemów z tego tytułu.

W okresie testowym warto sprawdzić wszystkie kluczowe funkcje naszej witryny, takie jak np. logowanie użytkowników, zarządzanie treścią itd. Warto także zrobić pewne testy obciążenia, symulując na przykład wejście na witrynę kilkudziesięciu odwiedzających.

Kategoria:    Strony WWW

Skomentuj
Uwaga! Komentarze na naszym blogu są ściśle moderowane.
Pole obowiązkowe. Pole obowiązkowe. Captcha Pole obowiązkowe.