Spis treści
Powiadomienia o wygaśnięciu domeny i hostingu
Praktyka pokazuje, że najwięcej przypadków wyłączenia witryny wynika z nieuwagi ich właścicieli. Zmiana adresu e-mail i nieaktualnienie go u dostawców usług to podstawowy błąd, ponieważ wszystkie powiadomienia dotyczące hostingu otrzymamy na stary adres, w tym powiadomienia o wygaśnięciu domeny i hostingu.
- zawsze miej aktualny adres e-mail w panelu klienta; adres, który regularnie sprawdzasz
- podaj numer telefonu w ustawieniach powiadomień, najważniejsze powiadomienia wysyłamy także w formie SMS-ów
- jeżeli używasz kalendarza on-line, np. Kalendarza Google, zaimportuj kalendarz LaoHost, wszystkie terminy będą wyświetlane automatycznie
Uważaj na limity
Drugą najpopularniejszą przyczyną przerw w działaniu witryny jest przekroczenie limitów, przy czym najczęściej jest to limit powierzchni dyskowej. Zalecamy zakup znacznie wyższego konta o dwukrotnie wyższych parametrach niż wymaga tego nasza witryna.
Bardzo często też zapominamy o limicie skrzynki pocztowej, który ustaliliśmy podczas jej tworzenia. Limit można zmienić w panelu DirectAdmin: Skrzynki pocztowe — adres@email — Hasło/Quota.
Wybierz dobry hosting
Dobry hosting to taki, który posiada uptime powyżej 99.9%. A także taki, który posiada dobry system kopii zapasowych z możliwością odzyskania danych sprzed kilku ostatnich dni.
Wartość hostingu bardzo często nie ma znaczenia. Są firmy, które oferują droższe usługi o słabszej jakości i są firmy, który oferują tani hosting o porządnej jakości.
Zabezpiecz swoją witrynę
Zagrożenia dla witryn internetowych są realne i rosną z każdym miesiącem. Luki bezpieczeństwa w skryptach, ukryte backdoory w zainstalowanych dodatkach do witryny, przestarzałe wersje skryptów — to wszystko ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa.
Ogólne zalecenia dotyczące bezpieczeństwa witryny opisaliśmy już wcześniej na naszym blogu.
Przemyśl i przetestuj strategię odzyskiwania danych po utraceniu
Nasz hosting dysponuje świetnym systemem kopii zapasowych, dzięki któremu można odzyskać dane z kilku ostatnich dni bezpośrednio z panelu klienta.
Czy to wystarczy? Co będzie, jeżeli stwierdzimy utratę ważnych danych po upływie kilku tygodni? Zalecamy regularne tworzenie własnej, dodatkowej kopii zapasowej witryny i przechowywanie jej na własnym komputerze. Częstotliwość tworzenia kopii powinni określić Państwo samodzielnie. Warto także okresowo, 1-2 razy w roku testować, czy kopie zapasowe odzyskiwane są prawidłowo, także po to, aby nie być zaskoczonym w momencie, gdy będzie trzeba odtworzyć dane.