Najczęściej występujące przyczyny to:
Każdorazowo po przekroczeniu limitu obciążenia przesyłamy raport z najbardziej obciążającymi procesami. Nazwa procesu zawiera ścieżkę do pliku, który powoduje obciążenie i na tej podstawie można stwierdzić która strona WWW powoduje problem.
Warto przeanalizować plik logów żądań HTTP danej witryny. Logi są dostępne w panelu DirectAdmin:
Statystyki/Logi - Logi Apache'a - Pełne logi
Starsze logi są dostępne w katalogu:
/domains/mojadomena.pl/logs/
Najczęściej problem można stwierdzić już po pobieżnym zapoznaniem się z treścią logów, będą to powtarzające się żądania z tych samych adresów IP lub do tych samych ścieżek URL.
Jeżeli w pliku nie znajdujemy żadnych niepożądanych żądań, przyczyną jest najprawdopodobniej zasobożerność samej witryny. W takim przypadku warto ograniczyć funkcjonalność witryny np. przez wyłączenie mniej potrzebnych modułów, rozszerzeń czy wtyczek.
Wiele informacji jest także dostępnych w statystykach AwStats, które są także dostępne w panelu DirectAdmin:
Statystyki/Logi - AwStats - wszystkie miesiące (cgi)
Należy rozpoznać przyczynę zgodnie z powyższym opisem. Jeżeli żądania dotyczą plików statycznych (obrazów, stylów, plików JavaScript i innych), warto dodać witrynę do CloudFlare.
Blokowanie robotów zostało opisane w oddzielnych artykułach: blokowanie po adresie IP, blokowanie po user-agent. Prosimy o weryfikację, czy blokowany adres IP nie pochodzi na przykład od robota Googlebot, niezbędnego dla indeksacji witryny w wyszukiwarce Google. Można tego dokonać na przykład za pomocą tego narzędzia.
Większość popularnych skryptów witryn posiada możliwość buforowania stron lub danych w celu ich szybszego wyświetlania. Czasami opcja jest dostępna standardowo (np. w podstawowej instalacji systemu Drupal) lub zapewnia ją dodatkowy moduł, wtyczka lub rozszerzenie. Uwaga, niekiedy zdarza się, że włączenie cache przynosi efekt odwrotny od zamierzonego — witryna generuje jeszcze większe obciążenie.
Moduł blokuje większość ataków oraz niepożądanych robotów sieciowych. Domyślnie jest on włączony, jeżeli go Państwo wyłączyli, zalecamy ponowne włączenie oraz wyłączenie konkretnych reguł, które powodują problemy w działaniu strony.
Warto także wyłączyć obsługę witryny dla krajów, z których odwiedzający nie są naszą grupą docelową. Większość ataków na strony WWW pochodzi z krajów słabo rozwiniętych. Opcja jest dostępna w panelu DirectAdmin:
Opcje zaawansowane - Blokada krajów
Porady optymalizacyjne dotyczące bazy MySQL zostały przedstawione w oddzielnym artykule.